WRC Delfi Rally Estonia
Ralli algab
00
päeva
:
00
tundi
:
00
minutit
:
00
sekundit
Fia WRC Autosport

Romet Jürgenson / Siim Oja tulid autoralli juunioride maailmameistriteks

Neljapäeval anti Kreekas start autoralli MM-hooaja kümnendale etapile, mis oli ühtlasi ka tänavuse hooaja viimaseks ehk viiendaks etapiks Junior WRC klassi võistlejatele. Kokku läbiti kolme võistluspäeva jooksul 15 kiiruskatset ja 305,30 katsekilomeetrit.

Junior WRC klassi MM-liidritena asusid Kreekas starti Romet Jürgenson / Siim Oja (Ford Fiesta Rally3), kelle edu lähimate jälitajate ees oli 12 punkti. Team Estonia Autosport liige Jürgenson ja tema kaardilugeja Oja läksid starti teadmises, et eesootaval nädalavahetusel on tiitli kindlustamiseks vaja suuri vigu vältida, sest viimase etapi punktid korrutatakse kahega ja lisaks on jagamisel ka katsevõidu punktid. See tähendas, et viimasel etapil oli mängus koguni 65 punkti.

Eestlased alustasid rallit kohe katsevõiduga, millele lisasid hoolduspausi eel veel ühe. Päeva lõpetasid nad teisel kohal ja jäid liidritest, kelleks olid vend ja õde Norbert ja Francesca Maria Maior (Ford Fiesta Rally3) 15,5 sekundi kaugusele. Sarnaselt reedega alustasid Jürgenson / Oja ka laupäeva katsevõiduga, mis nad juunioride arvestuse liidriteks tõstis. Liidrikohal püsiti kuni päeva eelviimase katseni, kus viimastel kilomeetritel rehv lõhuti ja rohkem, kui kahe minutise kaotusega üldarvestuse teisele positsioonile kukuti.

Kuna laupäeva kaotasid purunenud tehnika tõttu palju aega eestlaste peamised konkurendid MM-tiitlile Taylor Gill / Daniel Brkic (Ford Fiesta Rally3) ja katkestasid juba viis kiiruskatset võitnud ning kolmandat kohta hoidnud Ali Türkkan / Burak Erdener (Ford Fiesta Rally3), siis ei pidanud eestlased pühapäeval suuri riske võtma ja said juba kergemalt hingata. Sellest hoolimata pakkus viimane võistluspäev mudaseid ja keerulisi olusid, mis osutusid nii mõnelegi võistluspaarile saatuslikuks. Õnneks suutsid Jürgenson / Oja probleeme vältida ja finišeerisid hooaja viimase ralli Junior WRC arvestuse teisel kohal. Võitjatest, kelleks olid Maiorid jäädi lõppkokkuvõttes maha 1.06,1. Eestlaste hooaja kolmas poodiumikoht tähendas, et alles möödunud aasta Horvaatia MM-rallil esimese MM-stardi teinud ja tänavu esimest hooaega Junior WRC sarjas võistlevad Romet Jürgenson / Siim Oja said ralli finišis tähistada autoralli MM-sarja klassi Junior WRC MM-tiitlit!

„Ralli algas meie jaoks üsna okeilt ja tempo mõttes ei olnud tunnet, et oleks üle surunud ja pidurdused oli varuga, et autot säästa suurtest kerelöökidest. Katseajad olid mõistlikud ja meile sobilikud. 11. kiiruskatse sõitsime nii uskumatutes oludes ja seda rehvi olnuks isegi tänavasõidu hooga raske terveks jätta. Me oleme testinud Sardiinias katsetel, kus räägiti, et tehakse vastupidavuse teste autodele, kuid see oli kaks korda hullem. Alguses mõtlesime, et kuna katse lõpuni on jäänud 5 km, ei hakka vahetama rehvi, aga kui ehv veljelt maha tuli ja saime sealt auto keresse kõvasid pauke, siis otsustasime, et  ralli võit pole nii oluline ja vahetame ära. Nagu hiljem oli näha, siis Türkkanil oli sama probleem, ta ei vahetanud ning tulemuseks katkine vedrustus ja katkestamine. Täna oli selles osas lihtsam, et ei olnud otseselt pinget peal ja sai rahulikuma tempoga katsed läbi sõita, kuid nagu iga rallimees teab, siis seda pole mõnus teha, sest sa pole selles õiges mullis, kui pead sõitma poole hooga. PowerStage olud olid samuti nii uskumatud ja seal suruda polekski tahtnud,“ sõnas õnnelik Jürgenson Kreeka MM-ralli järgselt.

Eesti pilootidest on varasemalt juunioride maailmameistriks kroonitud Robert Virves, kes 2022 aastal samuti Kreekas tiitli enda nimele vormistas. Siim Ojast sai esimene Eesti kaardilugeja, kes selle tiitlini jõudnud. Hooaja kokkuvõttes kogusid eestlased 108 punkti.

„See, et ma olen maailmameister kõlab megalt. Kõige lahedam on see, et need legendaarsed nimed, kes on selle sarja võitnud ja olla nüüd seal nimekirjas veel ühe eestlasena on väga lahe ja meeldib mulle. Saab nüüd näha, et mis me järgmine aasta WRC2 klassis suudame teha,“ jätkas maailmameister Jürgenson.

Hyundai meeskonnale Kreeka MM-ralli kolmikvõit!

Sarnaselt Junior WRC klassiga pakkus viimase kiiruskatseni põnevust ja draamat ka ralli üldseis, millest lõpuks väljus kolmikvõiduga Hyundai Motorsport meeskond.

Ralli võitjatena finišeerisid MM-liidrid Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1), kellele oli see hooaja teiseks etapivõiduks. Belglased edestasid lõpuks laupäeva hommikusel ringil rallit juhtinud, kuid rehvi lõhkunud Dani Sordo / Candido Carrerat (Hyundai i20 N Rally1) minuti ja 46,8 sekundiga.

Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) alustasid rallit hästi ja lõpetasid avapäeva esikohal. Kahjuks purunes eestlaste autol laupäeva avakatsel kahel korral rehv ja üldarvestuses kukuti neljandaks. Kuna rallit lõpetanud punktikatsel keerasid oma Toyota GR Yaris Rally1 auto üle katuse reedel turboprobleemide tõttu aega kaotanud, kuid täna pühapäeva arvestust juhtinud Sebastien Ogier / Vincent Landais, siis tõusid eestlased koha võrra ja kindlustasid Hyundaile WRC ajaloo teise kolmikvõidu. Tänakule oli Kreeka ralli poodiumikoht karjääri 50. Pühapäeva arvestuse võit ja Ogieri langemine 16. kohale tähendas Tänak / Järveoja jaoks MM-arvestuses tõusmist teiseks. Liidrina jätkavatest meeskonnakaaslastest jäävad nad kolm rallit enne hooaja lõppu maha 34 punktiga.

„Oli teada, et see nädalavahetus saab olema loterii, millest meeskonnana tulime väga tugevalt välja. Hea nädalavahetus meeskonnale ja meestele ning nad võivad olla väga uhked enda üle. Tulla hooaja keerulisemast rallist võitjana välja on kindlasti neile hea. Kahju, et me polnud võimelised võidu eest heitlema ja kaotasime laupäeva hommikul paar kohta. See teeb siiani meele mõrudaks,“ sõnas Tänak Kreeka ralli kokkuvõtteks.

Rallit lõpetanud punktikatse võidu võtsid M-Sport võistlejad Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Ford Puma Rally1), kellel oli see karjääri teine PowerStage katsevõit.

Kui pilootide ja kaardilugejate arvestuses on Hyundail kaksikjuhtimine, siis esikohal jätkatakse ka tootjate arvestuses, kus edu teist rallit järjest ebaõnnestunud Toyota ees on kasvanud 35 punktini.

Robert Virves / Aleks Lesk sõitsid välja võitjatega võrdse üldaja

Kõige võrdsemaks kujunes Kreeka MM-rallil WRC2 arvestus, kus võitjate selgitamiseks tuli pöörduda tagasi avakatse tulemuste juurde. Kui avapäeva kõige kiirem võistluspaar oli Yohan Rossel / Florian Barral (Citroën C3 Rally2), siis päeva lõpetasid liidrina Robert Virves / Aleks Lesk (Škoda Fabia RS Rally2).

Kui reedel näitasid eestlased kuuest katsest neljal TOP3 aega, siis laupäevaseks saagiks jäi kaks TOP3 aega. Päeva lõpetasid Virves / Lesk teisel kohal ja jäid pühapäeva eel liidritest, kelleks olid Sami Pajari / Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) 27,7 sekundi kaugusele. Kui soomlastele võis tunduda, et nende edu viimaseks 54,05 katsekilomeetriks on piisav, siis eestlastel oli teine plaan. Kui avakatsel anti konkurentidele aega ära, siis just ralli viimasel tehti maksimum pingutus ja kuna Pajari autol purunes ka rehv, siis edestati katse finišis soomlaseid 28,5 sekundiga ehk täpselt sama vahega, millega viimasele katsele starditi. See tähendas, et Soome ja Eesti ekipaaž olid 305,30 katsekilomeetrit läbinud täpselt identse üldajaga ja reeglite järgi selgus võitja avakatse paremusjärjestuse põhjal. Seal olid olnud soomlased paremad, mis tähendas ralli võitu Pajari / Mälkönenile.  

“See oli tõesti liiga väike vahe ja mõtled, et see oleks ju võinud mina olla, kuid ma arvan Sami on selle ära teeninud. Ta tegi hea ralli ja üldse, kuidas ta WRC2 on kasvanud sõitjana, on aus, et ta seekord võidab. Meil oli omavahel ka Junior WRC-s põnevad sõidud ja on hea näha, et ka meie liigume üles. Selliseid kohti, kus saanuks olla 0,1 kiirem on tuhandeid. Meil oli endal käiguvahetusega probleem, kus käigukang läks alla vajutades aina kaugemale ja pidin lõpuks pidurit kasutama. Kõigepealt olen ülimalt õnnelik, et sain siin üldse starti tulla ja siinkohal tahan ma tänada lisaks oma toetajatele ja meeskonnale ka kõiki neid inimesi kes läbi Estonian Next Rally Star kampaania meid rajale aitasid. See on siiani uskumatu! Nagu viimane katsegi,” võttis karjääri parima WRC2 tulemuse välja sõitnud Virves Kreeka MM-ralli kokku.

Kreeka MM-ralli üldarvestuse kuulus Pajari / Mälkönenile neljas ja Virvesele / Leskile viies koht. Kunagi varem pole autoralli MM-ajaloos üldarvestuse TOP5 mahtunud kaks Eesti ekipaaži.

Georg Linnamäe / James Morgani (Toyota GR Yaris Rally2) ralli sai esimesed tagasilöögid juba reedel hommikul, kui nad lisaks vedrustuse probleemidele spinni tegid ja rehvi lõhkusid. Laupäev möödus Eesti  – Briti ekipaažile probleemide vabalt ja tõusvas tempos ning päev lõpetati WRC2 arvestuse viiendal kohal. Kahjuks keerasid Linnamäe / Morgan pühapäeva teisel katsel auto üle katuse ja said küll publikuabil jätkata, kuid ralli viimasel katsel tekkis nendel taas probleem ja lõpuks kanti nende nimed WRC2 lõpuprotokolli 19. reale.

Autoralli MM-hooaeg jätkub septembri viimasel nädalavahetusel, kui võisteldakse Tšiili kruusateedel.

Foto: M-Sport