Möödunud nädalavahetusel sõideti Lõuna-Ameerikas autoralli MM-hooaja 11. etapp, Rally Chile BIOBÍO. Kui Tšiili MM-ralli esimene võistluspäev möödus kuivades ja normaalsetes oludes, siis kaks järgnevat päeva pakkusid võistlejatele paksus udus, vihmas ja mudas sõidetud tingimusi. Hoolimata avapäeva Toyota võistluspaaride viiest kiiruskatse võidust, lõpetasid esialgu päeva liidrina Ott Tänak / Martin Järveoja (Hyundai i20 Rally1), kelle edu oli Elfyn Evans / Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) ees 0,4 sekundit. Päeva lõpus parandasid kohtunikud aga pooleli jäänud avakatse aegu, mis tõstis Evansi 3 sekundilise eduga esikohale. Hyundai meeskond küll protestis selle otsuse peale, kuid see lükati FIA ametnike poolt tagasi.
„FIA spordidelegaadi sõnul on MM-sarjas tavapärane, et nominaalaegu arvestatakse oma klassi aeglasemate, mitte kõige kiirema masina põhjal,“ väitsid kohtunikud, kelle sõnul on praegune lahendus kõige ausam. „Praegune lahendus vastab tavapärasele protseduurile. Mööname, et aegade jaotus pole täppisteadus ja seal on võimalikud erinevad tõlgendused, millega erinevad osapooled ei pruugi nõustuda.“
Nii otsustasid kohtunikud, et esialgu määratud ajad jäävad jõusse ehk Evans jäi liidriks. „Nominaalaja määramisel peame lähtuma tõenäolisest asjaoludest. Kui katset poleks peatatud, siis võinuks järgmised autod olla tegelikult nii kiiremad kui aeglasemad. Korraldajate meelest on esimesel kiiruskatsel hiljem määratud nominaalajad mõistlikud ja õiglased, mistõttu protestis välja toodud lahendus oleks objektiivselt ebaõiglane,“ lisasid nad.
Kui laupäeva avakatsel suutsid Tänak / Järveoja Toyota konkurentide tempoga kaasa minna, siis päeva teisel ja kolmandal katsel valitsenud udu ja Toyotade parem tempo tähendas kukkumist kolmandaks, kus ka päev 33,6 sekundilise kaotusega lõpetati. Kohati väga-väga udused ja mudased olud tervitasid võistlejaid ka pühapäeval. Viimasel võistluspäeval jagatud pühapäeva ja punktikatse maksimumpunktid võtsid reedel rehvi ja laupäeva teisel katsel roolivarda lõhkunud Sébastien Ogier / Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1). Kaheksakordne MM-võitja tunnistas laupäeva katkestamise järel, et tema tiitliheitlus on selleks korraks läbi. Kui veel protestidest rääkida, siis terve reedese võistluspäeva protestisid nii Ogier, kui Tänak FIA viimase aja otsuste ja prantslasele määratud tingimisi karistuse vastu, mille tõi tema Kreeka MM-ralli avakatse järgne kommentaar. Nii prantslane, kui eestlane olid terve päeva oma katselõpu intervjuudes väga napisõnalised.
„See ei ole fantastiline reaktsioon teha seda, mida ma teen. See pole teie (meedia) ega fännide vastu midagi isiklikku – mul on selle pärast kahju, kuid meil on väga vähe tööriistu mida kasutada. Täna ei tunne ma, et tahan rääkida ja nagu ma ütlen, on mul kahju kõigist inimestest, kes väärivad sellest paremat. Kuid meile on FIA tippudelt öeldud, et peame suu kinni panema, nii et see on natuke kurb,“ sõnas Ogier reedese hoolduspausi ajal antud intervjuus.
Tšiili MM-ralli võitjatena finišeerisid 11. kiiruskatse järel liidriks tõusnud Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1). Hooaja neljanda võidu võtnud soomlastele oli see karjääri 15. MM-ralli võiduks. Rovanperä tõusis selle näitajaga jagama läbi aegade edukaima Toyota piloodi esikohta koos legendaarse Carlos Sainziga.
"Tunne on hea ja muidugi on pettumust valmistav, kui nii napilt punktikatse kaotasime. Suur aitäh meeskonnale, auto oli kogu nädalavahetuse hea. See võidu tunne on hea, sest olud olid keerulised ja ma ei tundnud end reedel üldse autos hästi,“ võttis Rovanperä edukalt lõppenud võistluse kokku.
Toyotale kindlustasid MM-ajaloo 25. kaksikvõidu Elfyn Evans / Scott Martin, kes jäid 16 kiiruskatse kokkuvõttes meeskonnakaaslastest maha 23,4 sekundiga.
Ott Tänak / Martin Järveoja lõpetasid hooaja viimase kruusaralli kolmandal kohal ja jäid parima Hyundai võistluspaarina lõpuks võitjatest 43,9 sekundi kaugusele. Kui reede-laupäeva arvestuses teenisid eestlased kolmanda koha eest 13 punkti, siis pühapäeval lisasid nad enda kontosse veel 7. Nädalavahetuse kokkuvõttes vähendasid Tänak / Järveoja Tšiilis neljandana lõpetanud MM-liidrite Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) punktiedu viie punkti võrra ja jäävad Kesk- Euroopa ralli eel meeskonnakaaslastest 29 punkti kaugusele.
„Meil oli ka õnne, et Sebastienil (Ogier) oli reedel probleeme, sest ilma selleta poleks meil Toyotadele midagi vastu panna olnud. Andsime endast maksimumi ja võtsime nii palju punkte, kui saime. Tootjate arvestuses tuli küll Toyota lähemale, kuid vaatame nüüd, kui lähme asfaldile, siis seal on meil vähemasti parem stardipositsioon. Võitlus pole läbi ja peame kõvasti tööd tegema. Thierryga on suur vahe, kuid ütleme nii, et ta pole veel pääsenud,“ võttis Tänak rallijärgses intervjuus hooaja viienda poodiumikoha toonud võistluse kokku.
Parima Fordi võistluspaari tulemuse eest hoolitsesid Tšiili teedel kaks kiiruskatset võitnud ja reedel katse starti hilinemise eest minuti trahvi teeninud Adrien Fourmaux / Alexandre Coria (Ford Puma Rally1), kes lõpetasid viiendal kohal ja jäid võitjatest 2.02,7 kaugusele.
Meie lõunanaabrid Mārtiņš Sesks / Renārs Francis võistlesid kolmandat korda Ford Puma Rally1 autoga ja sõitsid teist korda selle ilma hübriidita versiooniga. Lätlaste ralli sai suure tagasilöögi juba kolmandal kiiruskatsel tehtud sõiduvea tõttu, mille tulemusel nad kaks juhipoolset rehvi lõhkusid ja kuna neil oli kaasas vaid üks tagavara, siis tuli ülesõidul päev katkestada. Pühapäeva eelviimase katse finiši eel veel auto tagatiiva kaotanud M-Sport võistlejad ületasid lõpuks finišijoone 24.kohal.
„Oli suur nauding siin võistelda ja suur aitäh M-Sport meeskonnale ja promootorile. Ma loodan, et see polnud mu viimane sõit selle autoga ja me oleksime väga õnnelikud, kui me saaksime millalgi tagasi tulla, sest see on midagi imelist. Õppisime sellel nädalavahetusel palju. See oli raske, kuid tuleviku silmas pidades väga vajalik,“ võttis Sesks võistluse viimase kiiruskatse finišis kokku.
Viimase katse eel pidi lõhutud radiaatori tõttu katkestama Hyundai kolmas võistluspaar Esapekka Lappi / Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1), kellel oli kõigil võistluspäevad oma probleemid millega tegeleda – purunenud rehv, varem starti mineku eest saadud ajatrahv, esiaero puudumine jne.. Ralli järel teatas Lappi kaardilugeja Ferm, et on otsustanud kaardilugeja karjääri lõpetada.
“Tahtsin juba eelmine aasta ära lõpetada, kuid siis küsis Esapekka, et kui me sõidame valitud etapid, kas sa siis sõidaksid kaasa ja ma ütlesin ja. Mul on olnud au ja privileeg selle mehega autot jagada, kuid nüüd on aeg. Ma ei tea veel mida ma tegema hakkan, kuid kindlasti hakkan ma palju rallit vaatamas käima,” võttis Ferm oma otsuse kokku.
WRC2 klassis võtsid hooaja teise võidu Yohan Rossel / Florian Barral (Citroën C3 Rally2), kes kindlustasid selle tulemusega oma meeskonnale DG Sport Compétition tänavuse meeskondade MM-tiitli. Oliver Solberg / Elliott Edmondson (Škoda FabiaRS Rally2), kes startisid Tšiili rallile teadmises, et etapivõidu korral kuulub nendele tänavune WRC2 klassi MM-tiitel lõhkusid laupäeval rehvi ja lõpetasid etapi neljandana. See tähendab, et punktitabeli liider Solberg peab nüüd oma saatust jääma ootama kodus diivanil, sest tema selle aasta lubatud stardid on kõik tehtud. Rootslase peamistel konkurentidel Yohan Rosselil ja Sami Pajaril on veel kummalgi teha üks start, mis annab ka neile mõlemale võimaluse võita tänavune WRC2 klassi MM-tiitel. Solbergi meeskond proovis peale rallit vaidlustada Rosselile 11. kiiruskatse määratud aega, kuid see protest lükati tagasi.
Tšiili MM-rallil selgusid lisaks WRC2 klassi meeskondlikule MM-võitjale ka WRC3 klassi tänavused maailmameistrid, kelleks on sel hooajal ka Romet Jürgenson / Siim Ojale Junior WRC klassis konkurentsi pakkunud Diego Domínguez Jr. / Rogelio Peñate (Ford Fiesta Rally3). Domínguezest sai esimene paraguailane, kes võitnud autoralli MM-tiitli.
Autoralli MM-sarjas ootab ees nüüd väike paus ja hooaeg jätkub 17.-20.oktoobrini sõidetava ajaloo teise Kesk-Euroopa ralliga.
Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool